В умовах сьогодення, коли у загальному доступі, зокрема, в мережі Інтернет, в соціальних мережах, на веб-сайтах, каналах для спілкування різного характеру, знаходяться тонни різноманітної інформації, надзвичайно важливо захистити об’єкт інтелектуальної власності, що є результатом вашої діяльності. Випадки незаконного використання «бренду» (знаку), на жаль, трапляються досить часто. Захист прав інтелектуальної власності полягає у визнанні за відповідною особою (юридичною або фізичною), яка створила об’єкт інтелектуальної власності, права авторства (іншими словами «винахідництва») на даний об’єкт, тобто забезпечує його надійну «охорону» від незаконних посягань та незаконне використання.

Для чого потрібно реєструвати ТМ. В чому полягає необхідність?

Інтелектуальна власність є результатом творчої, інтелектуальної діяльності або право суб’єкта на інший об’єкт права інтелектуальної власності. Відповідно до чинного українського законодавства до об’єктів права інтелектуальної власності відносяться:

  • наукові відкриття;
  • відеограми, фонограми, програми організацій мовлення;
  • комп’ютерні програми;
  • літературні, художні твори;
  • географічні зазначення;
  • бази даних;
  • комерційні таємниці;
  • винаходи
  • торговельні марки, бренди (знаки для товарів і послуг), фірмові (комерційні) найменування та ін.

Перелік усіх об’єктів інтелектуальної власності можна знайти у статті 420 Цивільного кодексу України.

Якщо мова йде про «бренд», який є визначальним для споживача або замовника послуг під конкретною ТМ, то захист інтелектуальної власності є надзвичайно важливим, адже знак для товарів та послуг може бути «спокусливим» для його копіювання конкурентами. Найчастіше таке трапляється із широковідомими торговельними марками (знак для товарів та послуг), які відзначаються високою якістю товарів або послуг, що продаються чи надаються під цим знаком. Тому захист бренду відноситься до одного з найважливіших питань, які слід вирішити ще на етапі створення бізнесу або відразу після розробки/створення визначеного об’єкту інтелектуальної власності.

Переваги реєстрації ТМ

Найбільш дієвим способом захисту права інтелектуальної власності на визначений «бренд» в досудовому порядку є реєстрація права інтелектуальної власності на знак/торговельну марку («бренд»).

Переваги реєстрації ТМ:

  • Ви отримаєте відповідне свідоцтво, яке буде видане НОІВ (національним органом інтелектуальної власності) — ДП «Український інститут інтелектуальної власності» (Укрпатент).
  • Таким чином власник бренду (торговельної марки) убезпечить себе від обов’язку доведення в майбутньому своїх особистих немайнових прав інтелектуальної власності на дану марку.
  • За умови реєстрації ТМ довести факт належності права інтелектуальної власності задля ефективного відновлення вашого порушеного права інтелектуальної власності значно легше.

Право на захист інтелектуальної власності має, насамперед, той, хто цими правами володіє та має відповідне документальне підтвердження своїх прав — свідоцтво (патент, ліцензійний договір). Досвідчений адвокат Андрій Мельник надає необхідний комплекс послуг із сприяння, згідно усіх положень чинного законодавства України, набуття права інтелектуальної власності. У випадку, коли відповідне право інтелектуальної власності підтверджено документально, кваліфікований юрист надає послуги з юридичного супроводу захисту прав на об’єкти інтелектуальної власності, а також врегулювання спорів у цій галузі, як того вимагає судовий порядок.

Ефективно захистити порушені права інтелектуальної власності зможе лише кваліфікований фахівець, який має досвід роботи у вказаній галузі. Досвідчений юрист зможе надати правову оцінку проблеми, що виникла, допоможе законним чином зафіксувати факт порушення ваших прав, а також зібрати докази та оформити усю необхідну документацію для відновлення порушених прав.

Форми захисту прав інтелектуальної власності

Існує 2 форми захисту прав інтелектуальної власності:

  • неюрисдикційна;
  • юрисдикційна.

Неюрисдикційна форма передбачає самостійний захист своїх прав особою, права якої порушено, тобто, без залучення державних органів. Одне з таких дій — повідомлення порушника про правопорушення, скоєне ним, а також пропозиція вирішення спору шляхом переговорів.

На жаль, випадки, коли слідом за повідомленням порушника про здійснене ним правопорушення, правовласник, права якого порушені, змушений подавати позов до суду через ігнорування правопорушником повідомлення про порушення ним прав, — зовсім не рідкість. Тому можна зробити висновок, що неюрисдикційна форма захисту є менш ефективною, ніж юрисдикційна. І хоча вона дешевша, проте, чи варто у даному випадку заощаджувати? Спірне питання, і вирішувати його вам.

Способи захисту інтелектуальної власності

Відповідно до Цивільного кодексу України (п. 2 ст. 432 ) пропонуються наступні способи захисту прав інтелектуальної власності судом:

  • негайне вживання заходів щодо попередження порушення прав інтелектуальної власності, а також збереження усіх необхідних доказів;
  • вилучення з цивільного обороту продукції, що була виготовлена або введена у цивільний оборот із порушенням права інтелектуальної власності;
  • призупинення пропуску через митний кордон України товарів різних видів, експорт чи імпорт яких здійснювався з порушенням прав інтелектуальної власності;
  • опублікування в засобах масової інформації повідомлень про порушення прав інтелектуальної власності та відомостей про зміст судового рішення щодо такого порушення;
  • вилучення з цивільного обороту знарядь, інструментів та матеріалів, які використовувалися здебільшого для виготовлення продукції з порушенням прав інтелектуальної власності.

Також часто такий спосіб захисту прав інтелектуальної власності судом, як застосування разового грошового стягнення. До нього часто вдаються замість відшкодування збитків за неправомірне використання об’єкта права інтелектуальної власності. Розмір стягнення визначається згідно із положеннями закону. При цьому враховується вина особи та інші обставини, які мають істотне значення.

Як обрати ТМ для свого проєкту

Творець (власник) ТМ для реєстрації права інтелектуальної власності на торговельну марку самостійно розробляє зображення, тобто форму знака для товарів та послуг, які заявляються для охорони права інтелектуальної власності. Мова йде не про те, що власнику бренду потрібно буде самому займатися розробкою знаку. Він може замовити цю послугу у кваліфікованого фахівця. На щастя, чинне законодавство України не обмежує творців або винахідників у даному питанні. Знаки для товарів та послуг можуть бути різноманітними:

  • словесні — слова або сполучення літер;
  • у вигляді графічних композицій на площині, до того ж будь-яких форм;
  • об’ємні у вигляді фігур чи їхніх композицій у трьох вимірах;
  • комбінації усіх вищезазначених позначень.

Насправді, вибір величезний. Такі знаки можуть бути світловими, звуковими, виконаними у будь-якому кольорі або методом поєднання кольорів.