Офлайн-продажі в умовах сьогодення — стрімкого розвитку ІТ-технологій — все ще займають позицію лідера, проте, зважаючи на аналітичне дослідження українського e-commerce ринку, спостерігається його динамічне зростання. Українці все частіше надають перевагу купівлі товарів в Інтернеті. І хоча такий тип продажу продукції має свою специфіку, проте споживачі мають рівні права, що під час офлайн-покупок, так і при замовленні товару в онлайн-магазинах. На практиці ж, такі права доволі складно захистити, особливо, якщо відстоювати їх береться сам споживач. Лише досвідчені юристи знають про всі особливості захисту прав споживачів при купівлі через Інтернет. Проконсультуватися зі спеціалістом можна за номером телефону, вказаним на сайті advokat-melnyk.com.ua.

Захист прав споживачів в інтернет-торгівлі

Основні чинники, що впливають на рівень захисту прав споживачів в Україні:

  • інформування споживача;
  • дефекти договорів;
  • повернення товару або коштів;
  • обробка персональних даних та захист інформації.

Забезпечити ефективний захист прав споживачів в інтернет-торгівлі можливо лише за умови, якщо буде гарантований належний рівень інформування громадян з боку державних установ щодо їхніх прав при взаємодії зі сферою торгівлі через інтернет-мережі. Це один із найголовніших факторів, які мають прямий вплив на становлення рівня захисту прав споживачів в Україні. Адже недостатній рівень інформування тягне за собою виникнення інших проблем — похибки при укладанні договорів, процедури повернення товару або коштів, обробки персональних даних та захист інформації. Своєю чергою, це призводить призводить до зростання кількості скарг з боку споживачів, чиї права було порушено.

Інформування споживача

Деякі інтернет-магазини, всупереч вимогам Законів України «Про електронну комерцію», а також «Про захист прав споживачів», не надають належну інформацію або доступ до неї щодо можливості ідентифікації суб’єкта підприємницької діяльності. І це, насправді, є однією з найголовніших проблем, що виникають при здійсненні покупки онлайн. Зверніть увагу: даних про комерційну назву магазину, телефон, електронну пошту не достатньо. В результаті — споживачу для захисту своїх прав доводиться проводити ціле «розслідування», щоб дізнатися, кому заявити претензії.

Ще однією не менш важливою проблемою, яка виникає через недостатнє інформування споживачів, є не надання усіх необхідних даних щодо товару. В українській судовій практиці досить часто трапляються випадки, коли продаж товару здійснювався за іншою ціною. Також відомі інциденти, коли змінювалися умови договору вже після оформлення замовлення. Такі дії спричиняють бізнесу не лиже негативні юридичні наслідки, але й відчутно «б’ють по репутації».

Не слід забувати про питання, що є особливо актуальним в умовах сьогодення — це необхідність наповнення сайту інформацією українською мовою. В українській судовій практиці відомі випадки, коли споживачі ще до ухвалення останнього мовного закону не отримавши відповіді від інтернет-магазинів, до яких зверталися з вимогами надати інформацію про товари українською мовою, зверталися врешті-решт до суду. Захист прав споживачів Інтернету передбачає вирішення навіть такого питання. Споживачі мають право звертатися до суду із вимогою про зобов’язання інтернет-магазину (сайту) надати інформацію українською мовою.

Дефекти договорів

Замовник, споживач, покупець товарів, послуг, робіт у галузі електронної комерції прирівнюється до споживача за обсягом прав та обов’язків у випадку укладення договору поза офісними або торговельними приміщеннями. Нерідко трапляються випадки, коли «бізнес забуває», що відповідно до ст. 1 Закону України «Про захист прав споживачів», споживачем є також особа, яка має намір замовити чи придбати продукцію. Тобто правами споживача вона наділяється ще до вчинення правочину, купуючи товар (послугу) через Інтернет.

Оферти деяких інтернет-магазинів складені таким чином, що суперечать певним законодавчим нормам, звужуючи права споживачів. А це недопустимо. Дисклеймери (юридичні інструменти — короткі повідомлення, які дозволяють відмовитись від відповідальності) в «напів-юридичному» документі є дефектами. Вони, у свою чергу, ставлять під сумнів юридичну силу договору. Згідно з ч.1 ст.18 Закону України «Про захист прав споживачів», продавець не повинен вносити у договір із споживачем умови, які є несправедливими. Важливо: двозначні або нечіткі положення договорів із споживачами тлумачаться на користь споживача.

Повернення товару або коштів

Найпоширеніші проблеми, які виникають при вирішенні питань щодо повернення товару або коштів при купівлі в Інтернеті:

  • Відсутність усіх необхідних реквізитів у документах.
  • Не надання споживачу інтернет-магазином належного розрахункового документу. Ви повинні подбати про те, щоб отримати від магазину підтвердження вчинення електронного правочину у формі товарного або касового чека, квитанції, талона, квитка, або іншого документа у момент покупки товару (замовлення послуги) або у момент виконання продавцем зобовязання передати покупцеві товар.

Такі проблеми можуть завадити здійсненню обміну товару або поверненню назад грошей у розмірі вартості повернутої продукції.

Обробка персональних даних та захист інформації

Наповнення бази даних інтернет-магазинів персональними даними також є актуальним питанням. Одне із правил, яких дотримується бізнес у сфері e-commerce: «Якщо не продав, то хоча б отримай П.І.Б., електронну пошту та телефон». Згідно із Законом України, персональні дані відносяться до інформації з обмеженим доступом.

Законна обробка персональних даних можлива за умови:

  1. Забезпечення належних умов захисту персональних даних та роботи інформаційної
  2. Повідомлення суб’єкта даних про обробку.
  3. Отримання згоди суб’єкта даних

Якщо суб’єкт підприємницької діяльності бажає отримати від споживача приватні відомості, він зобов’язаний забезпечити захист даної інформації згідно із законами України «Про платіжні системи і переказ коштів в Україні» та «Про захист інформації в інформаційно-телекомунікаційних системах».

E-commerce необхідно та вигідно працювати у відповідності до вимог українського законодавства. Позивачі в Україні звільнені від сплати судового збору, тому трапляються випадки, коли позивачі звертаються до суду за захистом прав в абсурдних ситуаціях. Якщо бізнес працює у відповідності до положень українського законодавства, це дозволяє не допускати порушення прав споживачів та значно знизити ризик виникнення судових спорів.